Every snap have story !


Hello!

Annyeong!
Welcome to my Castle , the owner of this Blog . Be nice here and leave your footprints at my 'be talkative' . thank you

notes

hey guys, u already in my blog. I'm not a arrogant. i'm easy to approached. I do not like hostile. but if you'd like hostile, it's up to u. juz be a SYOK SENDIRI person becoz i will ignore u as my enemy. i will change my attitude if u not satiesfied wift me. juz INFORM directly to me. REMEMBER, nobody's perfect in the world. pliz respect me and i will respect u. thank you

talkative!


Put your link, not email.
No harsh word.
If you want to exchange link, tell me on chatbox.
and be nice :)




Credits

Basecode: Atin Tory
Edit:Aisyah Nurul
Header by:Nabila Medan
Re-Edit:sofia idrus

akan tiba masa untuk berdikari
Oct 28, 2012 | 10/28/2012 08:21:00 PM | 0 comments



hai u ollz (dalam nada sedih ), u know what? semalam aku pergi rumah sedara-mara dengan mak, dua owang mak cik dan dua owang sepupu. masa dekat rumah salah seowang daripada sedara mara aku tu, dowang buka cerita pasal haji. macam-macam la yang dowang cerita. daripada pendaftaran, tambang la. aku yang duduk dengan mak hanya matikan diri je. apa yang aku perlu buat? nak menyampuk memang jauh sekali la. da la aku sowang je anak gadis dalam kelompok tu. hal ehwal haji pun aku tak tahu. aku diam punya diam punya diam, tetiba dowang cerita pasal kos. k dekat sini je menarik perhatian aku. aku pasangkaaaan je telinga yang ditutupi dengan tudung syria berwarna hitam. punya la khusyuk aku denga. tetiba hati aku terdetik 'eh, kalau kos hajinya ploh-ploh ratus ribu, mana nak dapat duit sebanyak tu? hah, lemah jantung aku dengar angka kosnya'. aku mula berfikir, kalau aku tak belajar betul-betul macam mana nak dapat kerja yang baik? lepastu siapa nak hantar mak dengan abah pergi haji suatu hari nanti kalau bukan aku, anak sulung? 

start daripada tu, aku mula berfikir. aku anak sulung, kakak yang dijadikan contoh untuk 3 owang adik. anak sulung yang akan membawa naik nama SALMAH BINTI KARYADI dan IDRUS BIN SAAD di hadapan ahli keluarga aku yang lain. aku cuba melawan hawa nafsu yang bakal membawa penyesalan dalam diri aku di hadapan kelak. alhamdulillah aku hampir berjaya melawan. sekarang dalam pemikiran aku cuma belajar, dapat result SPM, sambung belajar, cari kerja. kalau di beri peluang, aku nak hantar mak dan abah pergi tunaikan rukun islam yang ke-5 tu. insyaAllah. 

sewaktu belajar, lappy sentiasa dekat sebelah. eh cop-cop, walaupun lappy always 'on', tapi tak bermakna aku online manjang k. lappy ni aku on sebab nak dengar lagu je, kita cucuk pendrive then kita buka la lagu. hehe. but blogger is better than facebook. betul ke english aku ni? haha. hentam keromoh je u ollzz. dalam kekhusyukkan study, aku sempat lagi tekan keyboard tanya google tempat-tempat pengajian yang ada jurusan kejururawatan. wah, jururawat la u ollz. hee.  sebenarnya jururawat ni memang tak pernah terlintas langsung dalam minda aku. kalau tak minat kenapa aku sebok-sebok search? hah tu yang aku nak cerita ni. ekceli masa aku naik form 5 abah dan mak yang suruh aku jadi nurse, mulanya aku agak keberatan nak ambil course ni, terfikir jugak kenapa mesti aku nak kena jadi nurse walhal daripada darjah satu sampai la akhir form 4, tak ada dalam list langsung yang aku nak jadi nurse. abah cakap sekarang ni owang ramai memerlukan nurse. hurmmm. payah aku. masa tu aku hanya mampu berkata 'urmm. relax la dulu. akak belum nak SPM lagi.' masa kiteowang pergi rumah keluarga sebelah mak, dowang semua tanya aku lepas SPM nak sambung mana? 'errrr, tak tahu lagi, hihih.' lepastu tetiba aku terdengar satu suara yang berbunyi 'sofia jadi nurse je la, sekarang ni ramai owang nak pakai nurse.' hah sudaa. kowang nampak tak permainannya di situ? 

dalam perjalanan balik rumah, abah bersuara 'kalau akak tak cemerlang dalam pelajaran pun, sekurang-kurangnya berjaya la dalam karier. tunjukkan dekat owang siapa diri kita sebenarnya'. dan mak yang dekat sebelah abah pun hanya mengia kan je bait-bait perkataan abah. agak terharu juga aku dengar abah cakap macam tu. so, start dari situ tumpuan aku hanya pada jururawat. yang dahulunya nak jadi seowang doktor, peguam, pramugari. hati aku berkobar-kobar nak jadi nurse sejak mak, abah and ollz my uncles and aunties give me a support to become a nurse. bila da dapat sokongan daripada dowang semua. aku yakin dengan keputusan aku. owang cakap restu mak dengan abah penting. bukankah bidang nurse ni pilihan yang tepat dowang pilihkan untuk aku. mungkin mak dan abah da nampak kebaikkan yang bakal aku dapat daripada bidang nursing ni. insyaAllah.

petang ni aku tanya dekat google mana-mana IPTA yang ada jurusan nursing. cari punya cari punya cari, tetiba aku terjumpa UPM. stalker punya stalker, alhamdulillah akhirnya aku jumpa juga dekat sini ( klik ). hurmm UPM, nama kelas I masa form 1 u ollz. and tak lupa juga kelas Azfar 4 tahun berturut-turut ( 2009-2012). hikhik. k gedik. bila jumpa je course perubatan dan kesihatan, aku terus masuk sampai la ke jurusan nursing. aku teliti semua prasarana yang ada dekat UPM tu. paling lama aku fokuskan pada penginapannya. aku berangan sekejap. berfikir dan berfikir. persoalannya boleh ke aku duduk dekat hostel tu tanpa mak dan abah? k dekat sini je aku da mula gelabah. perasaan yang gembira tadi tu bertukar menjadi ketakutan. macam mana dengan kehidupan aku bila mak dan abah tak ada? hati aku berbelah bagi. pernah aku cakap dekat mak yang aku tak nak sambung belajar. aku tak nak jauh dari mak dan abah tapi mak cakap 'kalau nak hidup susah kemudian hari buatla macam tu'. yaAllah, apa aku nak buat ni?

betul cakap mak dan ustad. hati aku kecil, aku seowang yang gembeng. aku juga seowang anak gadis yang tak kuat macam adeq aku yang sekarang belajar di sekolah teknik sungai petani 2. walaupun jarak kami hanya 1 tahun tapi hati aku tak sekuat dan tak secekal dia.. selama 17 tahun, aku tak pernah jauh daripada mak dan abah. tiba-tiba umur 18 nanti nak kena pisah. apa akan jadi dengan aku nanti? baik buruk aku tetap dengan abah dan mak. kawan-kawan aku semua cakap aku ni lembik. manja. tak pandai berdikari sendiri. kfine. i accept it. thanx for oll your words! 

walaupun dalam nada gurauan tapi bagi aku tu ada la satu benda yang siyez yang melibatkan hal-hal personal aku. mula-mula tu memang sakit hati dengar macam tu tapi bila difikirkan secara positifnya balik, ada benarnya juga cakap dowang tu. dalam kehidupan tak semuanya kita bergantung pada owang lain. kalau kita tak pandai nak berdiri di kaki sendiri, siapa yang nak bantu kita kalau bukan diri kita sendiri. kan? nak harapkan mak dan abah? tak mungkin aku bawa dowang sekali masuk dalam dewan kuliah, tak mungkin aku bawa dowang tinggal sebilik dalam hostel dengan aku. kiranya everything and everywhere tak mungkin aku bawa dowang. abah tempat aku bermanja. mak tempat aku gaduh, manja dan berkongsi cerita. boleh ke aku jumpa owang semacam mak dan abah di luar sana? yang sentiasa ada waktu susah senang aku? owang cakap kehidupan di luar sana lebih mencabar dari apa yang yang ada didepan mata kita sekarang. benda tu yang buatkan aku menjadi takut. tapi, apa-apa yang akan datang nanti, aku yang tempuhinya sendiri. macam azfar cakap. aku kena belajar hidup sendiri. own indipendent. and become a matured girl. yes, i will. and i'll try the best for my life in the future.

yaAllah, kau berila aku kekuatan. cekalkan la hati aku untuk hadapi semua ujian dan dugaan yang bakal aku tempuhi di luar sana. amiin. 




Older Post | Newer Post
Contact
Facebook TWITTER INSTAGRAM Purple Bow Tie